Anderhalvemetersamenleving

We gaan ons moeten voorbereiden op een leven in een anderhalvemetersamenleving. Met het idee, naast een fantastisch nieuw woord voor galgje, om de infectiedruk omlaag te krijgen. Zo proberen we geen nieuwe uitbraak van COVID-19 te krijgen. Dat we de komende tijd last zullen hebben van het Corona Virus is namelijk wel zeker. Op deze manier zorgen we dat het suddert, in plaats van overkookt.

Hoe gaan we dat vormgeven in Dierenkliniek Dordrecht?

Anderhalvemetersamenleving in de gemeenschappelijke ruimte

Daarnaast plannen we de afspraken zo in dat een consult nooit tegelijk met een ander consult begint. Zo kom je nooit samen binnen met iemand anders.

Onze kliniek was al ingericht om cliënten, samen met hun huisdieren, zo veel mogelijk uit elkaars buurt te houden. Dat had niks met het Corona virus te maken, maar alles met angst: De kliniek is gebouwd met angstvermijding in gedachten. We volgen daarbij de Fear Free principes dat een dier (en dus ook het baasje) zo min mogelijk tijd in de wachtkamer en bij de balie doorbrengt, en vrijwel direct naar de consultkamer gaat. Dat is ook de reden dat er twee honden- en twee kattenconsultkamers zijn.

Honden consultkamers

Ook wisselen we zoveel mogelijk honden en katten af. Honden gaan linksaf vanaf de balie, en katten rechtsaf. Op die manier ontloopt iedereen elkaar nog meer.

Zo houden we eenvoudig de anderhalvemetersamenleving vol bij de balie en in de wachtkamer.

Verder is de kliniek erg ruim. Dus als u even moet wachten, kan dat zonder in contact te komen met andere mensen en dieren.

Wachtkamer honden
Mocht u toch, om de één of andere reden, moeten wachten, dan kan dat veilig en met voldoende afstand tot andere mensen en dieren.

Anderhalvemetersamenleving in de consultkamers

Tijdens de consulten draagt de dierenarts meestal handschoenen. Dit is niet alleen om de dierenarts te beschermen, maar ook om u te beschermen. Daarnaast kan de dierenarts een mondkapje dragen, als dat nodig gevonden wordt.

Mogelijk nog belangrijker is dat we proberen zo laagdrempelig mogelijk te zijn voor uw huisdier. Op die manier hoeft het dier meestal niet extra vastgehouden te worden door baasjes. Zo blijft de anderhalve meter intact.

Is het toch nodig dat uw huisdier door u vastgehouden wordt, dan kan de dierenarts extra maatregelen nemen (zoals een mondkapje voor de dierenarts, en/of voor u).

Reinigen na bezoek

Als het goed is, heeft u (buiten uw huisdier) niets aangeraakt binnen de kliniek. Heeft u onverhoopts toch een deurklink aangeraakt, dan kunt u gerust zijn. Na elk bezoek desinfecteren we deurklinken, stoelen en de behandeltafel.

Honden kant van de kliniek
Naar de dierenarts gaan is al stressvol genoeg. Niet alleen hebben honden hun eigen kant van de kliniek, ook is het ruim opgezet en worden afspraken zo gepland dat de wachtkamer nauwelijks nodig is.

Overige hygiene

Zakken met voer en medicijnen worden enkel door personeel met schone handschoenen aangeraakt. Pinautomaat en dergelijke worden, waar nodig, gedesinfecteerd.

Heeft u nog vragen, of wilt u een afspraak maken? Dat kan: u bent van harte welkom. Samen gaan we er voor zorgen dat mens en dier gezond worden en blijven!