Goedkope dierenarts

Geen cent te veel

We zouden geen hollanders zijn als we niet, naast een goede dierenarts, ook een goedkope dierenarts willen hebben.  Grappig genoeg raken die twee zaken elkaar: Een dierenarts die snel zijn patiënten beter maakt, is vaak een stuk goedkoper dan een dierenarts die daar langer over doet. Ook als de consultprijs van de goede dierenarts toevallig wat duurder is dan van een andere dierenarts.

Ook stimuleren extra lage consultprijzen bij de prijsvechters medisch onnodig handelen. Er moet nu eenmaal een minimaal bedrag per uur omgezet worden, om salarissen en huur te kunnen betalen.

Een voorbeeldje is een kat met een manke poot. Hij ging naar een goedkope kliniek, en er werd een rontgenfoto gemaakt. Niet gebroken, dus kattenkrabpijn en hij kreeg antibiotica en pijnstilling mee. Als hij naar een andere kliniek was gegaan, hadden ze gewoon voorzichtig gevoeld, het krabwondje gevonden en hem alleen met pijnstilling naar huis gestuurd (want antibiotica is meestal niet nodig bij kattenkrabwonden). De goedkope kliniek was dus vele malen duurder, dan de kliniek met een duurder consult.

De basisprijs van een consult is dan ook een slechte raadgever!

Wat is dan een goede dierenarts?

Dat is zo’n ongelooflijk moeilijke vraag om te beantwoorden. Maar toch gaan we een poging wagen.

Een goede dierenarts heeft

  • kennis van zaken
  • empathie
  • zelf kritiek
  • eerlijke motivaties

Kennis van zaken

De meeste dierenartsen in Nederland hebben in Nederland of België gestudeerd. Dat is mazzel voor u, want dat zijn erg goede universiteiten. Daar is de kennis niet alleen op niveau, maar wordt ook onderwezen hoe je een medisch probleem oplost. Dat is niet zo vanzelfsprekend als het klinkt.

Toch zit er dan nog steeds heel veel verschil in toepasbare kennis. En, tenzij u zelf die kennis ook heeft, is het heel lastig om in te schatten of uw dierenarts dat ook heeft. De beste manier om er achter te komen is nog wel om zoveel uitleg te vragen tot u het ook snapt.

Peuters weten al hoe dat werkt: Waarom dit? Waarom dat? Waarom dit antibioticum? Waarom deze prik? Hoe laat u mijn kat slapen? Waarom die middelen?

Dat klinkt als een erg vervelend iemand, maar juist een professonial met kennis, zal trots zijn om u uit te leggen hoe het werkt!

Empathie

Een dierenarts moet goed in kunnen schatten wat zijn patiënten voelen. Want onze patiënten kunnen niet praten. Eigenlijk is het zo simpel. Een voorbeeld hiervan, buiten lief zijn voor uw dier, zijn stromingen als de Fear Free beweging.

Natuurlijk is empathie met u, als cliënt, ook mooi meegenomen.

Empathie kost in principe niks, behalve een beetje tijd en aandacht.

Zelf kritiek

Weten wat je niet weet, is erg belangrijk. In een hoop van de ziektegevallen behandelen we ondersteunend, en wordt de patiënt beter zonder dat we exact wisten wat er nou aan de hand was. Neem het voorbeeld van een kat met koorts: vaak een virusje. Dan geven we iets om de koorts te remmen, en de kat gaat weer snel eten en wordt vanzelf beter.

Als je nou een dierenarts zou zijn die niet alleen koortsremmer geeft, maar ook antibiotica, wordt de kat ook vanzelf beter. Dan zou die dierenarts kunnen gaan denken, dat het de antibiotica is die de kat beter heeft gemaakt. Puur op ervaring varen is dus erg gevaarlijk.

Daarom is het volgen van nascholing erg belangrijk. En dan niet alleen nascholing in stoere, moeilijke operaties, maar vooral juist nascholing in de simpele gevallen die vaak voorkomen!

Eerlijke motivaties

Natuurlijk is iedere dierenarts het vak in gegaan om dieren beter te kunnen maken. En laten we er van uitgaan dat dat in de meeste gevallen nog steeds zo is. Maar daarnaast kunnen er toch externe motivaties mee gaan spelen. Zeker nu er meer en meer praktijken in bezit komen van commerciële partijen die met niet-medische managers werken.

Commerciële bazen weten namelijk dat ze personeel kunnen sturen met bonussen en straffen: zet je minder injecties dan je collega’s? Dan krijg je dat te horen bij je beoordelingsgesprek. Haal je een hoog gemiddelde omzet per klant (de “average transaction fee”), dan krijg je een bonus.

Hoe kom je er nu achter of dit het geval is bij uw dierenarts? Ook dat is erg lastig. Gelukkig is daar in het Nederlands een mooi gezegde voor: Goedkoop is Duurkoop. Dus u zult zelf een beetje in moeten schatten wat een eerlijke prijs is voor goede gezondheidszorg: klinkt het te goedkoop, dan moet het geld op een andere manier verdiend worden. En verder, zoals hierboven staat, gewoon vaak net doen of u een peuter bent: Waaaaarrooooooooom?

Onze visie is dat de gewone diergeneeskunde een zogenaamd “eenvoudig proces” is, en dat daar weinig winst valt te halen uit schaalvergroting. Dat betekent namelijk een extra managementlaag die ook betaald moet worden. En een extra laag van mensen die niet het vak ingegaan zijn om dieren beter te maken. Een goede dierenarts is vanzelf een goedkope dierenarts.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *